Device as a Service
Device as a Service (DaaS)
Bij IRENT kun je de IT-apparatuur voor de werkplek flexibel afnemen. Met Device as a Service combineer je verschillende devices (laptops & desktops), accessoires, software en services in één flexibel abonnement!
Voordelen van Device as a Service
- Bespaar kostbare tijd van je IT-team
- Profiteer van gemiddeld 15% lagere kosten
- Maak altijd gebruik van dezelfde en/of nieuwste devices
- Al vanaf 24 maanden
- Beschik over meer kasmiddelen
- Combineer devices, accessoires, software en services in één abonnement
- Draag bij aan interne duurzaamheidsdoelstellingen
- Maximale flexibiliteit en comfort
Ben jij benieuwd hoeveel jij precies kan besparen? Vraag vrijblijvend een savingspaper aan of neem contact met ons op!
Savingspaper aanvragen
Altijd vrijblijvend.
Wat is Device as a Service?
Device as a Service maakt het mogelijk om op een flexibele wijze laptops & desktops, af te nemen. Je kan eenvoudig accessoires (bijvoorbeeld een docking, tas of monitor), software en services toevoegen aan het abonnement. Denk bijvoorbeeld aan installatie, images inspoelen, diefstal & schade afhandeling, verzekering en managed services.
Met onze Device as a Service dienst betaal je alleen voor de devices die je gebruikt en betaal je niet voor het bezit. Je kunt eenvoudig en ‘on demand’ op- en afschalen. Dit betekent dat de devices die je niet meer gebruikt door ons worden opgehaald. Dit resulteert in een lagere maandprijs, transparantie en voorspelbaarheid. Je gaat namelijk van bezit naar gebruik.
IRENT verzorgt de complete investering in alle apparatuur. Zodoende betaal je maandelijks alleen een vast bedrag voor wat je gebruikt. Je kan een abonnement afsluiten vanaf 24 maanden. Met Device as a Service verlagen onze klanten hun kosten met gemiddeld 15%.
Je hebt één aanspreekpunt voor alle devices en toebehoren. Aan het einde van de looptijd heb je altijd de optie om het abonnement te verlengen, te beëindigen of een complete tech refresh te doen. Wij dragen zorg dat je data altijd gecertificeerd wordt vernietigd op het moment dat je de devices retourneert.
Wat zijn de voordelen?
1. Je IT-team bespaart tijd en kan weer echt met IT bezig zijn
Veel organisaties onderschatten de hoeveelheid tijd die het IT-team besteedt aan:
- het sizen, sourcen en los kopen van devices, accessoires en software bij verschillende partijen
- het gelijk houden beheren van support SLA’s en einddata
- het installeren, uitrollen en taggen van een device
- het weer innemen, wipen en afvoeren van de apparatuur
- het eventueel beheren en onderhouden van verschillende soorten endpoints
De tijd die het interne IT-team hieraan besteed wordt vaak onderschat en onvoldoende meegewogen in de business case die ten grondslag ligt aan de manier van het afnemen van werkplekapparatuur. Kostbare tijd, die het IT-team liever besteedt aan belangrijkere werkzaamheden, waarbij hun expertise beter ingezet wordt.
2. Bespaar gemiddeld 15% kosten
Met onze Device as a Service oplossing draagt IRENT zorg voor de investering in de benodigde devices, accessoires, software en services. Jij betaalt uitsluitend een vast bedrag per maand voor de devices die je nodig hebt. Door ‘on-demand’ op- en af te schalen ben je ook nog eens flexibel en kun je een snellere time to market realiseren. Wij kunnen vrijblijvend een savingspaper verstrekken met een doorrekening, inclusief alle bijbehorende informatie.
3. Beschikking over dezelfde en/of nieuwste technologie
Soms voldoen aangekochte devices op een bepaald moment niet meer aan de eisen van jouw organisatie. Vervangen is duur en met het afvoeren van de oude apparatuur vloeit er ook nog eens extra waarde weg uit je organisatie. Met onze “as a Service” dienst kun je de nieuwste apparatuur al gebruiken vanaf 24 maanden. Ook kun je langer lopende abonnementen tussentijds upgraden als een tech refresh noodzakelijk is. Tevens zie je dat veel leveranciers elk jaar nieuwe modellen op de markt brengen. Door trapsgewijs te kopen ontstaat al snel een diversiteit aan modellen. Dit is soms lastig te beheren en zorgt voor uitdagingen voor jou en de gebruiker.
4. Al vanaf 24 maanden
Met onze Device as a Service oplossing kun je al je devices, accessoires, software en services al vanaf 24 maanden afnemen. Met eenvoudige op- en afschaalmogelijkheden. Andere oplossingen resulteren vaak in een minimale afnameperiode van 36 tot 60 maanden met weinig flexibiliteit.
5. Je beschikt over meer kasmiddelen
Met Device as a Service en Hardware as a Service (HaaS) kies je niet voor een investering, maar voor operationele kosten. Op deze manier hou je kasmiddelen over die je organisatie kan gebruiken voor andere doeleinden.
6. Combineer devices, accessoires, software en services in één abonnement
Het los aanschaffen van devices, accessoires, software en services van verschillende partijen kost vaak veel tijd. Zeker als je elk jaar trapsgewijs extra devices nodig hebt. Wij zorgen dat je een compleet werkplekpakket flexibel kan afnemen en dat je eenvoudig en ‘on demand’ over extra devices kan beschikken als je zo nodig hebt.
7. Circulaire IT
Lever een bijdrage aan de interne duurzaamheidsdoelstellingen van jouw organisatie door je je werkplekapparatuur via een Device as a Service abonnement af te nemen. Je gebruikt namelijk alleen de devices die je écht nodig hebt. Daarnaast hoef je geen devices meer te kopen die je tijdelijk nodig hebt of gedeeltelijk maar gaat gebruiken. Tijdelijk minder capaciteit nodig? IRENT draagt zorg voor het ophalen en zal de devices, na het gecertificeerd vernietigen van alle data op de gegevensdragers, elders inzetten of recyclen. Op deze manier wordt onnodige e-waste voorkomen en draag je bij aan een circulaire economie.
8. Maximale flexibiliteit en comfort
Je kunt bij ons al vanaf 24 maanden een Device as a Service abonnement afnemen. Ideaal in een transitiefase en/of groeifase. Het is een op maat gemaakt abonnement waar je zelf bepaalt welke devices, accessoires, software en services je wil afnemen. Wij regelen de rest waardoor jij slechts één aanspreekpunt voor je werkplekapparatuur hebt.
Veelgestelde vragen
Wat kost Device as a Service?
De maandelijkse kosten hangen volledig af van jouw wensen. Hoeveel devices je wilt, welke services je hierbij wenst en of je je apparatuur compleet wilt maken met software en accessoires? Wel kunnen wij aantonen dat je met Device as a Service gemiddeld 15% goedkoper uit bent. Benieuwd hoeveel dit precies is in jouw situatie? Neem contact op en onze specialisten maken graag gratis een savingspaper voor jou aan.
Wat zijn de looptijden?
Je kunt al Device as a Service afnemen vanaf 24 maanden tot aan 48 maanden. De meeste klanten sluiten voor 36 maanden een Device as a Service overeenkomst af.
Hoe gaan jullie om met data op de datadragers die terugkomen?
Data op geretourneerde datadragers wordt door ons direct gecertificeerd gewist. Na het wissen ontvang je van ons direct een certificaat zodat je conform AVG/GDPR gehandeld hebt.
Ondersteunen jullie met bijvoorbeeld installatie en inspoelen?
Ja. Met onze Device as a Service oplossing kun je eenvoudig extra services afnemen. Dit varieert van installatie en het inspoelen van een image tot aan volledige managed services.
Bieden jullie ook support bij Device as a Service?
Standaard bieden wij je 9×5 support. Wil je een uitgebreider support? Geen probleem! Wij stemmen het Device as a Service abonnement volledig af op jouw wensen en behoeften.
Kunnen wij tussentijds devices retourneren?
Een van de belangrijkste voordelen van Device as a Service is het tussentijds op- en afschalen van de IT-apparatuur. Heb je een capaciteitspiek? Dan kun je op flexibele basis tijdelijk extra systemen afnemen. Of je na verloop van tijd toch minder nodig in verband met bijvoorbeeld personeelsverloop? Dan halen wij de overbodige devices gewoon weer bij je op.
Is Device as a Service hetzelfde als lease?
Nee. In operational lease en financial lease overeenkomsten kan alleen hardware worden opgenomen. Daarnaast zijn de looptijden vaak langer dan 36 maanden, is het niet mogelijk om tussentijds hardware te retourneren en moet je software en services apart afnemen. Met onze Device as a Service oplossing combineer je devices, accessoires, software en services in één abonnement en kun je tussentijds afschalen.
Hoe draagt Device as a Service bij aan een circulaire economie en onze duurzaamheidsdoelstellingen?
Met Device as a Service gebruik je alleen de devices die je écht nodig hebt. Daarnaast hoef je geen devices meer te kopen die je tijdelijk nodig hebt of gedeeltelijk maar gaat gebruiken. IRENT draagt zorg voor het ophalen van de apparatuur en zal deze, na het gecertificeerd vernietigen van alle data op de gegevensdragers, elders inzetten of recyclen. Onnodige e-waste wordt voorkomen. Met een as a Service oplossing draag je bij aan een circulaire economie en circulaire IT. Het is ook mogelijk om een Device as a Service abonnement af te sluiten met volledige refurbished devices.
Wat zijn nadelen van Device as a Service?
Een nadeel van Device as a Service kan zijn dat u geen eigenaar bent van de devices. Wij doen de investering in de hardware. Aan het einde van de looptijd halen wij de devices weer bij je op om deze voor andere doeleinden in te zetten en de lifecycle te verlengen.
Koop, lease of DaaS?
In onderstaande tabel hebben wij de belangrijkste verschillen tussen de verschillende opties die je hebt om je IT-omgeving af te nemen.
Koop | Operational lease | Financial lease | Device as a Service | |
Wie heeft het bezit? | Je bent eigenaar van de devices. De devices staan op de balans van jouw organisatie | Je bent geen eigenaar van de devices. De devices staan niet op de balans van jouw organisatie | Na de looptijd bent u eigenaar van de devices. De devices staan op de balans van jouw organisatie | Je bent geen eigenaar van de devices. De devices staan niet op de balans van jouw organisatie |
Kostenpost | Je schrijft af op de devices | De maandelijkse kosten zijn aftrekbaar van de winst | Je schrijft af op de devices | De maandelijkse kosten zijn aftrekbaar van de winst |
TCO | Per saldo kost de oplossing meer geld en is de restwaarde onzeker | Voordeliger dan koop en financial lease i.v.m. calculatorische kosten en tijdswaarde van geld | Per saldo kost de oplossing meer geld en is de restwaarde onzeker | Meest voordelige oplossing |
Software en services inbegrepen? | Software, systemen van andere vendoren en services dien je apart af te sluiten | Het is niet mogelijk om software en services in een operational lease contract te verwerken | Het is niet mogelijk om software en services in een financial lease contract te verwerken | Software, accessoires, services en devices van verschillende partijen nemen we op in één flexibel abonnement |
IT Lifecycle management | Je bent verantwoordelijk voor het IT Lifecycle management | De leverancier is verantwoordelijk voor het IT-Lifecycle management | Aan het einde van de looptijd ben je verantwoordelijk voor het IT Lifecycle management | Wij dragen zorg voor het verlengen en optimaal her inzetten van devices die we bij je ophalen |
Op- en afschalen | Er zijn geen mogelijkheden om af te schalen behalve door devices te verkopen. Als er opgeschaald moet worden zal je sneller extra devices moeten kopen | Er zijn geen mogelijkheden om op- of af te schalen | Er zijn geen mogelijkheden om op- of af te schalen | Je kan eenvoudig op- en afschalen met de devices, accessoires, software en services |
Waarmee kan ik je helpen?
Heb je een vraag, verzoek of kunnen we een offerte voor je opstellen?