Hardware as a Service
Hardware as a Service (HaaS)
Bij IRENT stel je zelf je gewenste IT-omgeving samen. Met onze Hardware as a Service oplossing combineer je IT-apparatuur (servers, storage & networking), software en services in één flexibel abonnement.
Voordelen van Hardware as a Service
- Bespaar kostbare tijd van je IT-team
- Profiteer van gemiddeld 15% lagere kosten
- Maak altijd gebruik van de nieuwste technologie
- Al vanaf 12 maanden
- Beschik over meer kasmiddelen
- Maximale grip en controle op je IT-omgeving
- Combineer hardware, software en services van verschillende vendoren in één abonnement
- Draag bij aan interne duurzaamheidsdoelstellingen
- Maximale flexibiliteit en comfort
Ben jij benieuwd hoeveel jij precies kan besparen? Vraag vrijblijvend een savingspaper aan of neem contact met ons op!
Savingspaper aanvragen
Altijd vrijblijvend.
Wij zijn trots om onderstaande organisaties te voorzien van HaaS
Wat is Hardware as a Service?
Met onze Hardware as a Service dienst betaal je alleen voor de IT-apparatuur en software die je gebruikt en niet voor het bezit. Je kunt eenvoudig en ‘on demand’ op- en afschalen. Dit betekent dat IT-apparatuur die je niet meer gebruikt door ons wordt opgehaald. Dit resulteert in een lagere maandprijs, transparante kosten en voorspelbaarheid.
IRENT verzorgt de complete investering in de IT-infrastructuur. Zodoende betaal je maandelijks alleen een vast bedrag voor wat je gebruikt (van CapEx naar OpEx). Je kan een abonnement afsluiten vanaf 12 maanden. Met Hardware as a Service verlagen onze klanten hun kosten met gemiddeld 15%.
Naast het gebruik van hardware van verschillende vendoren en het flexibel afnemen van software, is het mogelijk om diverse services toe te voegen aan het abonnement. Denk bijvoorbeeld aan installatie, implementatie, rack & stack, migratie, data security, support, beheer en onderhoud. Zo kun je een forse tijdsbesparing realiseren van jouw IT-team.
Je hebt één aanspreekpunt voor je complete IT-omgeving. Wij regelen alles en zorgen dat de IT-omgeving voldoet aan je wensen en eisen. Aan het einde van de looptijd heb je altijd de optie om het abonnement te verlengen, te beëindigen of een complete tech refresh te doen. Wij zorgen dat je data altijd gecertificeerd wordt vernietigd op het moment dat je de IT-apparatuur retourneert.
Voordelen van Hardware as a Service
1. Je IT-team bespaart tijd en kan weer echt met IT bezig zijn
Veel organisaties onderschatten de hoeveelheid tijd die het IT-team besteedt aan:
- het sizen, sourcen en kopen van IT-apparatuur en software bij verschillende vendoren
- het gelijk houden beheren van support SLA’s en einddata
- het implementeren/installeren van de omgeving
- het afvoeren van de hardware na bewezen dienst
- het beheren en onderhouden van de omgeving
De tijd die het interne IT-team hieraan besteed wordt vaak onderschat en onvoldoende meegewogen in de business case die ten grondslag ligt aan het afnemen van een IT-omgeving. Kostbare tijd, die het IT-team liever besteedt aan belangrijkere werkzaamheden, waarbij hun expertise beter ingezet wordt.
2. Bespaar gemiddeld 15% kosten
Met onze Hardware as a Service oplossing draagt IRENT zorg voor de investering in de benodigde IT-apparatuur, software en services. Jij betaalt uitsluitend een vast bedrag per maand voor de IT-omgeving die je nodig hebt. Door ‘on-demand’ op- en af te schalen ben je ook nog eens flexibel en kun je een snellere time to market realiseren. Wij kunnen vrijblijvend een savingspaper verstrekken met een doorrekening, inclusief alle bijbehorende informatie.
3. Beschikking over de nieuwste technologie
Soms voldoet aangekochte hardware op een bepaald moment niet meer aan de eisen van jouw organisatie. Vervangen is duur en met het afvoeren van de oude hardware vloeit er ook nog eens extra waarde weg uit je organisatie. Met onze “as a Service” dienst kun je de nieuwste IT-apparatuur al gebruiken vanaf 12 maanden. Ook kun je langer lopende abonnementen tussentijds upgraden als een tech refresh noodzakelijk is.
4. Al vanaf 12 maanden
Als je zelf wil bepalen hoe je IT-omgeving eruit komt te zien en waar deze staat is het vaak lastig om dit flexibel en voor korte termijn af te nemen. Met onze Hardware as a Service oplossing kun je dit wel en kun je dit al vanaf 12 maanden. Andere oplossingen resulteren vaak in een minimale afnameperiode van 36 tot 60 maanden.
5. Je beschikt over meer kasmiddelen
Met Hardware as a Service kies je niet voor een investering (CapEx) maar voor operationele kosten (OpEx). Op deze manier hou je kasmiddelen over die je organisatie kan gebruiken voor andere doeleinden.
6. Maximale grip en controle
Je bepaalt zelf hoe je ideale IT-omgeving eruit komt te zien, waar je deze plaatst en hoe je deze beheert. Zodoende bepaal jij zelf waar je belangrijke data opslaat en waar je je applicaties laat draaien. Zo heb je maximale grip en controle over je data en belangrijkste applicaties. Uiteraard kunnen wij je op basis van jouw wensen adviseren over hoe je een optimale IT-omgeving inricht.
7. Multi vendor
Het los aanschaffen van hardware en software van verschillende vendoren kost vaak veel tijd. Daarnaast sluiten de levertijden vaak niet op elkaar aan waardoor het support op verschillende momenten afloopt. Wij zorgen dat je de hardware en software van verschillende vendoren flexibel afneemt, dat alle apparatuur op hetzelfde gewenste moment beschikbaar is en dat het door jou gewenste supportlevel gematcht wordt aan de einddatum van jouw abonnement.
8. Circulaire IT
Lever een bijdrage aan de interne duurzaamheidsdoelstellingen van jouw organisatie door je IT-omgeving als Hardware as a Service af te nemen. Je gebruikt namelijk alleen de hardware die je écht nodig hebt. Daarnaast hoef je geen hardware meer te kopen die je tijdelijk nodig hebt of gedeeltelijk maar gaat gebruiken. Tijdelijk minder capaciteit nodig? IRENT draagt zorg voor het ophalen van de apparatuur en zal deze, na het gecertificeerd vernietigen van alle data op de gegevensdragers, elders inzetten of recyclen. Op deze manier wordt onnodige e-waste voorkomen en draag je bij aan een circulaire economie.
9. Maximale flexibiliteit en comfort
Je kunt bij ons al vanaf 12 maanden een Hardware as a Service abonnement afnemen. Ideaal in een transitiefase en bij omgevingen waarbij de IT-behoefte moeilijker voorspelbaar is. Het is een op maat gemaakt abonnement waar je zelf bepaalt welke hardware, software en services je wil afnemen. Wij regelen de rest waardoor jij slechts één partij nodig hebt waar je mee moet schakelen.
Iaas, PaaS, On-Premise of HaaS?
Infrastructure as a Service
Met Infrastructure as a Service (IaaS) neem je de infrastructuur waar je diensten op draaien af van een derde partij. Je maakt gebruik van een Virtual Private Server (VPS). Het is gebruikelijk dat jij voor het configureren en onderhouden van de IT-omgeving die op de infrastructuur draait zelf verantwoordelijk bent. Eén van de voordelen is dat jij bepaalt hoe je de hostingruimte, qua resources en software, wenst in te richten. Als je IaaS vergelijkt met een volledige managed oplossing, dan zijn de kosten normaliter veel lager. Het ontbreken van interne technische kennis en resources om de IT-omgeving te beheren en onderhouden kan een nadeel zijn.
Platform as a Service
Een volgende stap zou een Platform as a Service (PaaS) oplossing kunnen zijn. Bij het afnemen van een PaaS oplossing draagt de third party zorg voor de inrichting van de server- en storageruimte. Het Operating System (OS) en middleware (bijvoorbeeld MySQL) worden verzorgd door de third party en vallen niet onder jouw verantwoordelijkheid. Het configureren, beheren en monitoren van de IT-omgeving worden door de third party verzorgd en kun je zien als een soort out-of-the-box ‘platform’. Een van de voordelen is dat je de hostingruimte volledig uit handen geeft en hier dus zelf geen zorg voor hoeft te dragen. Dit betekent dat jij je met name kan focussen op de applicaties die je op het ‘platform’ moet draaien. Dit is vooral geschikt voor organisaties die onvoldoende tijd of onvoldoende technische resources vrij kunnen maken om de IT-omgeving te beheren. Eén van de nadelen kan zijn dat je niet zelf bepaalt welke soft- en middleware gebruikt worden. Een third party neemt hier dan beslissingen over.
On-Premise
On-Premise verwijst naar softwaretechnologie die fysieke beperkingen heeft voor een organisatie waarbij de IT-omgeving zodoende ‘op locatie’ wordt geplaatst. Dit is daarom anders dan bijvoorbeeld een gehoste IT-omgeving, IaaS, PaaS of de Public/Private Cloud. De IT-omgeving staat lokaal binnen het gebouw van de organisatie. Vaak heeft alleen geautoriseerd personeel fysieke toegang tot deze IT-omgeving en de hierop opgeslagen gegevens. De organisatie kan deze IT-omgeving zelf beheren maar ook outsourcen naar een third party. Omdat je de IT-omgeving in een eigen omgeving hebt staan, houd je altijd de controle over wie er toegang heeft tot je data. Daarnaast behoud je maximale grip op data en applicaties. Dit betekent dat je niet afhankelijk bent van derden.
Hardware as a Service
Met Hardware as a Service combineer je de voordelen van On-Premise en IaaS. Wij zorgen dat je over de geschikte compute, storage, software en services beschikt waarbij je betaalt voor het gebruik.
Je bepaalt zelf:
- Of je de IT-omgeving op eigen locatie plaatst of in een extern datacenter. Zodoende kun je een eigen Cloud creëren.
- In welke mate je zelf het beheer en onderhoud uitvoert en waar wij kunnen ondersteunen.
Koop, lease of HaaS?
In onderstaande tabel hebben wij de belangrijkste verschillen tussen de verschillende opties die je hebt om je IT-omgeving af te nemen.
Koop | Operational lease | Financial lease | Hardware as a Service | |
Wie heeft het bezit? | Je bent eigenaar van de hardware. De hardware staat op de balans van jouw organisatie | Je bent geen eigenaar van de hardware. De hardware staat niet op de balans van jouw organisatie | Na de looptijd ben je eigenaar van de hardware. De hardware staat op de balans van jouw organisatie | Je bent geen eigenaar van de hardware. De hardware staat niet op de balans van jouw organisatie |
Kostenpost | Je schrijft af op de hardware | De maandelijkse kosten zijn aftrekbaar van de winst | Je schrijft af op de hardware | De maandelijkse kosten zijn aftrekbaar van de winst |
TCO | Per saldo kost de oplossing meer geld en is de restwaarde onzeker | Voordeliger dan koop en financial lease i.v.m. calculatorische kosten en tijdswaarde van geld | Per saldo kost de oplossing meer geld en is de restwaarde onzeker | Meest voordelige oplossing |
Software en services inbegrepen? | Software, systemen van andere vendoren en services dien je apart af te sluiten | Het is niet mogelijk om software en services in een operational lease contract te verwerken | Het is niet mogelijk om software en services in een financial lease contract te verwerken | Software, services en hardware van verschillende vendoren nemen we op in één flexibel abonnement |
IT Lifecycle management | Je bent verantwoordelijk voor het IT Lifecycle management | De leverancier is verantwoordelijk voor het IT-Lifecycle management | Aan het einde van de looptijd ben je verantwoordelijk voor het IT Lifecycle management | Wij dragen zorg voor het verlengen en optimaal her inzetten van hardware die we bij je ophalen |
Op- en afschalen | Er zijn geen mogelijkheden om af te schalen behalve door hardware te verkopen. Als er opgeschaald moet worden zal je sneller extra hardware kopen | Er zijn geen mogelijkheden om op- of af te schalen | Er zijn geen mogelijkheden om op- of af te schalen | Je kan eenvoudig op- en afschalen met de hardware, software en services |
Veelgestelde vragen (FAQ)
Wat zijn de looptijden?
Je kunt onze Hardware as a Service oplossing afnemen vanaf 12 maanden tot aan 48 maanden. De meeste klanten sluiten voor 24 tot 36 maanden een Hardware as a Service overeenkomst af.
Hoe gaan jullie om met data op de datadragers die geretourneerd worden?
Data op geretourneerde datadragers wordt door ons direct gecertificeerd gewist. Na het wissen ontvang je van ons direct een certificaat zodat je aantoonbaar kunt maken dat je conform AVG/GDPR gehandeld hebt.
Kan ik producten van verschillende vendoren combineren?
Ja. Hardware as a Service biedt de mogelijkheid om producten van verschillende vendoren en software leveranciers in één flexibel abonnement te combineren.
Ondersteunen jullie met bijvoorbeeld installatie en migratie?
Ja. Met onze Hardware as a Service oplossing kun je eenvoudig gewenste services afnemen. Dit varieert van installatie/implemetatie tot aan beheer en onderhoud.
Uit welke support levels kan ik kiezen?
Standaard bieden wij je 9×5 Next Business Day support. Uiteraard is het ook mogelijk om up te graden naar bijvoorbeeld 24×7 4H Mission Critical. Wij stemmen het Hardware as a Service abonnement volledig af op jouw wensen en behoeften.
Kan ik ook tussentijds hardware retourneren?
Een van de belangrijkste voordelen van Hardware as a Service is het tussentijds op- en afschalen van hardware inclusief software en services. Heb je een capaciteitspiek? Dan brengen wij extra capaciteit op de gewenste locatie. Mocht je minder hardware nodig hebben dan halen we dit weer bij je op.
Is Hardware as a Service hetzelfde als lease?
Nee. In operational lease en financial lease overeenkomsten kan alleen hardware worden opgenomen. Daarnaast zijn de looptijden vaak langer dan 36 maanden, is het niet mogelijk om tussentijds hardware te retourneren en moet je software en services apart afnemen. Met onze Hardware as a Service oplossing combineer je hardware, software en services in één abonnement en kun je tussentijds afschalen.
Hoe draagt Hardware as a Service bij aan een circulaire economie en onze duurzaamheidsdoelstellingen?
Met Hardware as a Service gebruik je alleen de hardware die je écht nodig hebt. Daarnaast hoef je geen hardware meer te kopen die je tijdelijk nodig hebt of gedeeltelijk maar gaat gebruiken. IRENT draagt zorg voor het ophalen van de apparatuur en zal deze, na het gecertificeerd vernietigen van alle data op de gegevensdragers, elders inzetten of recyclen. Onnodige e-waste wordt voorkomen. Met een as a Service oplossing draag je bij aan een circulaire economie en circulaire IT. Het is ook mogelijk om een Hardware as a Service abonnement af te sluiten met volledige refurbished hardware.
Wat zijn nadelen van Hardware as a Service?
Een nadeel van Hardware as a Service kan zijn dat u geen eigenaar bent van de hardware. Wij doen de investering in de hardware. Aan het einde van de looptijd halen wij de hardware weer bij je op om deze voor andere doeleinden in te zetten en de lifecycle te verlengen.
Waarmee kan ik je helpen?

Heb je een vraag, verzoek of kunnen we een offerte voor je opstellen?