Hardware as a Service

Hardware as a Service (HaaS)

Bij IRENT stel je zelf je gewenste IT-omgeving samen. Met onze Hardware as a Service oplossing combineer je IT-apparatuur (servers, storage & networking), software en services in één flexibel abonnement.

Voordelen van Hardware as a Service

  1. Bespaar kostbare tijd van je IT-team
  2. Profiteer van gemiddeld 15% lagere kosten
  3. Maak altijd gebruik van de nieuwste technologie
  4. Al vanaf 12 maanden
  5. Beschik over meer kasmiddelen
  6. Maximale grip en controle op je IT-omgeving
  7. Combineer hardware, software en services van verschillende vendoren in één abonnement
  8. Draag bij aan interne duurzaamheidsdoelstellingen
  9. Maximale flexibiliteit en comfort

Ben jij benieuwd hoeveel jij precies kan besparen? Vraag vrijblijvend een savingspaper aan of neem contact met ons op!

Savingspaper aanvragen

Altijd vrijblijvend.

  • Lees hier de privacyverklaring
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij zijn trots om onderstaande organisaties te voorzien van HaaS

Wat is Hardware as a Service?

Hardware as a Service is een dienst die hard groeit in populariteit. Wellicht heb je er weleens van gehoord. Toch weten veel mensen niet wat de term inhoud. Met Hardware as a Service (HaaS) is het mogelijk om IT-apparatuur te huren of leasen. Zo kan je bijvoorbeeld een desktop huren waarbij je alleen betaald voor het gebruik en niet voor het bezit. Dit biedt voor bedrijven interessante kansen, waaronder bijvoorbeeld kostenbesparing. Naast de kostenbesparing profiteer je als afnemer ook van voorspelbaarheid. Dankzij de vaste prijs per maand wordt je nooit verrast door onverwachte kosten. En zo zijn er nog tal van andere voordelen van Hardware as a Service (HaaS), daarover later meer.

Hoe Hardware as a Service bijdraagt aan een groene planeet!

Naast de vele voordelen die Hardware as a Service biedt, is het ook een duurzame IT-oplossing en draagt het bij aan circulaire IT. Apparatuur wordt optimaal benut op de momenten dat klanten de apparatuur daadwerkelijk nodig hebben. Daarnaast wordt er focus gelegd op levensduurverlenging van de apparatuur. Na het retourneren van de hardware wordt er specialistische datavernietiging uitgevoerd en is de uitgangspositie om de apparatuur en onderdelen een tweede of misschien wel derde leven te geven. Hierdoor wordt het onnodig verbruik van grondstoffen voorkomen wat bijdraagt aan het milieu!

Groen-IT

De voordelen van Hardware as a Service?

Hardware as a Service oplossingen bieden voor zowel bedrijven als particulieren veel voordelen, waaronder de volgende:

  • Aanzienlijke tijdwinst
  • Gemiddelde kostenbesparing van 15%
  • Up-to-date technologie
  • Flexibele looptijden
  • Meer financiële ruimte
  • Maximale grip en controle
  • Multi vendor 
  • Draagt bij aan circulaire IT
  • Maximale flexibiliteit en comfort

1. Aanzienlijke tijdwinst

Veel  IT-teams staan onder druk door de tijd die zij kwijt zijn aan de inventarisatie, ingebruikname en afvoer van IT-apparatuur. De tijd die het interne IT-team hieraan besteedt wordt vaak onderschat en onvoldoende meegewogen in de business case die ten grondslag ligt aan het afnemen van een IT-omgeving. Hardware as a Service kan het IT-team ontzorgen en weer tijd en ruimte geven voor de belangrijke werkzaamheden. 

2. Gemiddelde kostenbesparing van 15%

Hardware as service is een kostenbesparende optie. Een vast bedrag per maand zorgt voorkomt onverwachte kosten. Daarnaast zorgt de optie voor het on-demand op- en afschalen voor een maximale flexibiliteit. Dit maakt het mogelijk om IT-apparatuur af te stemmen op het aantal gebruikers waardoor er nooit betaald hoeft te worden voor apparatuur die niet gebruikt wordt. 

3. Up-to-date technologie

Soms voldoet aangekochte hardware op een bepaald moment niet meer aan de eisen van een organisatie. Vervangen is duur en met het afvoeren van de oude hardware vloeit er ook nog eens extra waarde uit organisaties weg. Met Hardware as a Service is het mogelijk om de nieuwste IT-apparatuur al vanaf 12 maanden te gebruiken. Ook hier weer maximale flexibiliteit.

4. Flexibele looptijden

Bij het bepalen van de IT-omgeving is het vaak lastig om IT-apparatuur flexibel en voor korte termijn af te nemen. Hardware leasen is de oplossing voor dit probleem. Met Hardware as a Service is het mogelijk om de IT-apparatuur voor een korte periode af te nemen. Zo heb je voor de afnameperiode vanaf 12 maanden al de nieuwste IT-apparatuur in huis. Het resultaat is een IT-omgeving die altijd aansluit bij de huidige wensen. 

5. Meer financiële ruimte

Eerder hebben we al een aantal kostenbesparende eigenschappen van Hardware as a Service besproken. Zo is er duidelijk zicht op de verwachte kosten en is het on-demand op-en afschalen mogelijk. Naast deze kostenbesparende eigenschappen kies je bij Hardware as a Service niet voor een investering maar voor operationele kosten. Hierdoor blijft er meer financiële ruimte voor andere doeleinden over. 

Hardware as a service

 

6. Maximale grip en controle

Het bepalen van de ideale IT-omgeving is iets waar ieder zijn of haar voorkeuren in heeft. Met Hardware as a Service oplossingen houd je maximale grip en controle over het beheer van de IT-omgeving. Zodoende bepaal jij zelf waar je belangrijke data opslaat en waar je je applicaties laat draaien. De aanbiedende partij kan je indien gewenst uiteraard helpen bij het opzetten van de ideale IT-omgeving. 

7. Multi vendor

Het los aanschaffen van hardware en software van verschillende vendoren kost vaak veel tijd. Daarnaast sluiten de levertijden vaak niet op elkaar aan waardoor de support op verschillende momenten afloopt. Met een as a service oplossing wordt ervoor gezorgd dat alle apparatuur op hetzelfde gewenste moment beschikbaar is dat het support level gematched wordt aan de einddatum van het abonnement. 

8. Draagt bij aan circulaire IT

Met Hardware as a Service gebruik je enkel de hardware die echt benodigd is. Tijdelijk minder capaciteit nodig? Met Hardware as a Service is het mogelijk om gemakkelijk op- en af te schalen. En na het retourneren van de gebruikte apparatuur wordt de data grondig verwijderd waarna de apparatuur een tweede of derde leven krijgt. Dit alles draagt bij aan een circulaire economie.

9. Maximale flexibiliteit

Het afnemen van een Hardware as a Service abonnement is al vanaf 12 maanden mogelijk. Ideaal in een transitiefase en bij omgevingen waarbij de IT-behoefte moeilijker voorspelbaar is. Het is een op maat gemaakt abonnement waar je zelf bepaalt welke hardware, software en services je wil afnemen. En een groot voordeel is dat dit alles bij één partij ligt. Dit zorgt voor heldere communicatie

Diverse hardware oplossingen

Hardware as a Service is een term opzich en bestaat uit diverse slimme hardware oplossingen. Ieder model heeft unieke eigenschappen en de diversiteit maakt het mogelijk een hardware oplossing op maat te vinden. Zo zien we de volgende diensten:

  • Infrastructure as a Service (IaaS)
  • Platform as a Service (PaaS)
  • On-Premise
  • Hardware as a service

Hardware oplossingen

Infrastructure as a Service

Met Infrastructure as a Service (IaaS) neem je de infrastructuur waar diensten op draaien af van een derde partij. Je maakt gebruik van een Virtual Private Server (VPS). Het is gebruikelijk dat jij voor het configureren en onderhouden van de IT-omgeving die op de infrastructuur draait zelf verantwoordelijk bent. Eén van de voordelen is dat je zelf bepaalt hoe je de hostingruimte, qua resources en software, wenst in te richten. Als je IaaS vergelijkt met een volledige managed oplossing, dan zijn de kosten normaliter veel lager. Het ontbreken van interne technische kennis en resources om de IT-omgeving te beheren en onderhouden kan een nadeel zijn.

Platform as a Service

Een volgende stap zou een Platform as a Service (PaaS) oplossing kunnen zijn. Bij het afnemen van een PaaS oplossing draagt de third party zorg voor de inrichting van de server- en storageruimte. Het Operating System (OS) en middleware (bijvoorbeeld MySQL) worden verzorgd door de third party en vallen niet onder jouw verantwoordelijkheid. Het configureren, beheren en monitoren van de IT-omgeving worden door de third party verzorgd en kun je zien als een soort out-of-the-box ‘platform’. Een van de voordelen is dat je de hostingruimte volledig uit handen geeft en hier dus zelf geen zorg voor hoeft te dragen. Dit betekent dat jij je met name kan focussen op de applicaties die je op het ‘platform’ moet draaien. Dit is vooral geschikt voor organisaties die onvoldoende tijd of onvoldoende technische resources vrij kunnen maken om de IT-omgeving te beheren. Eén van de nadelen kan zijn dat je niet zelf bepaalt welke soft- en middleware gebruikt worden. Een third party neemt hier dan beslissingen over.

On-Premise

On-Premise verwijst naar softwaretechnologie die fysieke beperkingen heeft voor een organisatie waarbij de IT-omgeving zodoende ‘op locatie’ wordt geplaatst. Dit is daarom anders dan bijvoorbeeld een gehoste IT-omgeving, IaaS, PaaS of de Public/Private Cloud. De IT-omgeving staat lokaal binnen het gebouw van de organisatie. Vaak heeft alleen geautoriseerd personeel fysieke toegang tot deze IT-omgeving en de hierop opgeslagen gegevens. De organisatie kan deze IT-omgeving zelf beheren maar ook outsourcen naar een third party. Omdat je de IT-omgeving in een eigen omgeving hebt staan, houd je altijd de controle over wie er toegang heeft tot je data. Daarnaast behoud je maximale grip op data en applicaties. Dit betekent dat je niet afhankelijk bent van derden.

Hardware as a Service

Met Hardware as a Service (HaaS) of Device as a Service (DaaS) combineer je de voordelen van On-Premise en IaaS. Bij dit model wordt zorg gedragen voor geschikte computers, storage, software en services waarbij betaald wordt voor het gebruik. Je bepaalt zelf of je de IT-omgeving op eigen locatie plaatst of in een extern datatcenter. Zodoende creeër je een eigen cloud. Daarnaast bepaal je ook in welke mate je zelf het beheer en onderhoud uitvoert en waar de aanbiedende partij kan ondersteunen.

Koop, lease of HaaS? Dit zijn de verschillen!

In onderstaande tabel zie je de belangrijkste verschillen tussen de opties die je hebt om je IT-omgeving af te nemen:

  Hardware kopen Operational lease Financial lease Hardware as a Service
Wie heeft het bezit? Je bent eigenaar van de hardware. De hardware staat op de balans van jouw organisatie Je bent geen eigenaar van de hardware. De hardware staat niet op de balans van jouw organisatie Na de looptijd ben je eigenaar van de hardware. De hardware staat op de balans van jouw organisatie Je bent geen eigenaar van de hardware. De hardware staat niet op de balans van jouw organisatie
Kostenpost Je schrijft af op de hardware De maandelijkse kosten zijn aftrekbaar van de winst Je schrijft af op de hardware De maandelijkse kosten zijn aftrekbaar van de winst
Total Cost of Ownership Per saldo kost de oplossing meer geld en is de restwaarde onzeker Voordeliger dan koop en financial lease i.v.m. calculatorische kosten en tijdswaarde van geld Per saldo kost de oplossing meer geld en is de restwaarde onzeker Meest voordelige oplossing
Software en services inbegrepen? Software, systemen van andere vendoren en services dien je apart af te sluiten Het is niet mogelijk om software en services in een operational lease contract te verwerken Het is niet mogelijk om software en services in een financial lease contract te verwerken Software, services en hardware van verschillende vendoren nemen we op in één flexibel abonnement
IT Lifecycle management Je bent verantwoordelijk voor het IT Lifecycle management De leverancier is verantwoordelijk voor het IT-Lifecycle management Aan het einde van de looptijd ben je verantwoordelijk voor het IT Lifecycle management Wij dragen zorg voor het verlengen en optimaal her inzetten van hardware die we bij je ophalen
Op- en afschalen mogelijk? Er zijn geen mogelijkheden om af te schalen behalve door hardware te verkopen. Als er opgeschaald moet worden zal je sneller extra hardware kopen Er zijn geen mogelijkheden om op- of af te schalen Er zijn geen mogelijkheden om op- of af te schalen Je kan eenvoudig op- en afschalen met de hardware, software en services

 

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat zijn de looptijden?

Je kunt onze Hardware as a Service oplossing afnemen vanaf 12 maanden tot aan 48 maanden. De meeste klanten sluiten voor 24 tot 36 maanden een Hardware as a Service overeenkomst af.

Hoe gaan jullie om met data op de datadragers die geretourneerd worden?

Data op geretourneerde datadragers wordt door ons direct gecertificeerd gewist. Na het wissen ontvang je van ons direct een certificaat zodat je aantoonbaar kunt maken dat je conform AVG/GDPR gehandeld hebt.

Kan ik producten van verschillende vendoren combineren?

Ja. Hardware as a Service biedt de mogelijkheid om producten van verschillende vendoren en software leveranciers in één flexibel abonnement te combineren.

Ondersteunen jullie met bijvoorbeeld installatie en migratie?

Ja. Met onze Hardware as a Service oplossing kun je eenvoudig gewenste services afnemen. Dit varieert van installatie/implemetatie tot aan beheer en onderhoud.

Uit welke support levels kan ik kiezen?

Standaard bieden wij je 9×5 Next Business Day support. Uiteraard is het ook mogelijk om up te graden naar bijvoorbeeld 24×7 4H Mission Critical. Wij stemmen het Hardware as a Service abonnement volledig af op jouw wensen en behoeften.

Kan ik ook tussentijds hardware retourneren?

Een van de belangrijkste voordelen van Hardware as a Service is het tussentijds op- en afschalen van hardware inclusief software en services. Heb je een capaciteitspiek? Dan brengen wij extra capaciteit op de gewenste locatie. Mocht je minder hardware nodig hebben dan halen we dit weer bij je op.

Is Hardware as a Service hetzelfde als lease?

Nee. In operational lease en financial lease overeenkomsten kan alleen hardware worden opgenomen. Daarnaast zijn de looptijden vaak langer dan 36 maanden, is het niet mogelijk om tussentijds hardware te retourneren en moet je software en services apart afnemen. Met onze Hardware as a Service oplossing combineer je hardware, software en services in één abonnement en kun je tussentijds afschalen.

Hoe draagt Hardware as a Service bij aan een circulaire economie en onze duurzaamheidsdoelstellingen?

Met Hardware as a Service gebruik je alleen de hardware die je écht nodig hebt. Daarnaast hoef je geen hardware meer te kopen die je tijdelijk nodig hebt of gedeeltelijk maar gaat gebruiken. IRENT draagt zorg voor het ophalen van de apparatuur en zal deze, na het gecertificeerd vernietigen van alle data op de gegevensdragers, elders inzetten of recyclen. Onnodige e-waste wordt voorkomen. Met een as a Service oplossing draag je bij aan een circulaire economie en circulaire IT. Het is ook mogelijk om een Hardware as a Service abonnement af te sluiten met volledige refurbished hardware.

Wat zijn nadelen van Hardware as a Service?

Een nadeel van Hardware as a Service kan zijn dat u geen eigenaar bent van de hardware. Wij doen de investering in de hardware. Aan het einde van de looptijd halen wij de hardware weer bij je op om deze voor andere doeleinden in te zetten en de lifecycle te verlengen.

Waarmee kan ik je helpen?

Contact opnemen met Francis Smulders

Heb je een vraag, verzoek of kunnen we een offerte voor je opstellen?

  • Lees hier de privacyverklaring
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.